
Üzleti mediáció
Mi az üzleti mediáció?
Az üzleti mediáció egy olyan alternatív vitarendezési módszer, amelyet az üzleti világban is használnak a konfliktusok és viták kezelésére. A mediáció során egy semleges harmadik fél, a mediátor, segít a konfliktus feleknek megoldást találni a problémájukra.
A mediátor nem hoz döntéseket, hanem segít a feleknek kommunikálni, megérteni egymás álláspontját, és közösen keresni olyan megoldásokat, amelyek mindkét fél számára elfogadhatók.
Az üzleti mediáció előnyei:
- az idő- és költségmegtakarítás,
- a konfliktusok gyorsabb és hatékonyabb megoldása,
- a munkakapcsolatok javítása
- az üzleti kapcsolatok fenntartása
- békés megoldás, nem engedi a konfliktus elmélyülését, a kapcsolat elmérgesedését
Az üzleti mediáció alkalmazása különösen hasznos lehet olyan helyzetekben, amikor az érdekellentétek miatt a felek nem képesek megegyezni, de mégis fontos számukra a konfliktus feloldása és a további együttműködés lehetőségének megőrzése.
Az üzleti mediáció folyamata bizalmas és diszkrét, és az eredmény a felek közötti megállapodás lehet.
A mediáció nemcsak a vállalatok közötti viták kezelésére alkalmazható, hanem például alkalmazottak és munkaadók közötti konfliktusok vagy üzleti partnerek közötti nézeteltérések esetén is hasznos.
Mikor forduljak mediátorhoz?
Konfliktus és vita fennállása esetén, ha a felek nem képesek valamilyen ok miatt annak négyszemközti rendezésre, megreked ez miatt egy folyamat, de a kapcsolat fenntartása szükséges. Ilyen esetben érdemes egy harmadik, semleges felet, mediátort megkeresni aki a konfliktus feloldásában tud professzionális segítséget adni.
Mi a mediátor szerepe a folyamatban?
A mediátor semleges személy, a konfliktus közepén a felek között helyezkedik el és kommunikációs eszközökkel folyamatosan a felek álláspontjainak közelítésén dolgozik szelíd facilitációs módszerrel. A felek számára legjobb megoldás megtalálását segíti. Alapvetően a kérdés az eszköze, amivel a konstruktív párbeszéd létrejöttét és fenntartását támogatja. Biztosítja a feleket a titoktartásról és a folyamatban a békés és kulturált hangnem fenntartásáról.